REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Modele organizacji pracy biurowej: satelitarny, agory, hybrydowy, zdalny, stacjonarny

Poradnik „W biurze 2022” Polska Izba Nieruchomości Komercyjnych
Poradnik „W biurze 2022” Polska Izba Nieruchomości Komercyjnych

REKLAMA

REKLAMA

Jakie modele organizacji pracy biurowej będą wykorzystywane najczęściej w najbliższej przyszłości? Dla kogo najbardziej przydatny będzie model satelitarny, model agory, a dla kogo model hybrydowy, zdalny, czy stacjonarny? Jakie są wady i zalety poszczególnych modeli?

Sześć modeli organizacji pracy biurowej

REKLAMA

W dniu 22 października 2021 r., podczas jubileuszowej edycji Europejskiego Forum Nowych Idei, odbyła się premiera poradnika „W biurze 2022”, przygotowanego pod auspicjami PINK - Polskiej Izby Nieruchomości Komercyjnych we współpracy z Polityka Insight. Ma on wspierać przedsiębiorców w odnalezieniu najlepszego dla ich organizacji modelu pracy w obliczu pełzającej pandemii oraz nowych, wyższych potrzeb i oczekiwań wobec bezpieczeństwa przebywania w większych skupiskach ludzi.
Poradnik ten przedstawia możliwe scenariusze pracy w najbliższej przyszłości, prezentuje sześć idealno-typowych modeli organizacji pracy pod kątem odpowiedniego wykorzystania przestrzeni ze wskazaniem na ich wady i zalety a także podpowiada, jakiego typu firmy mogą z powodzeniem z nich skorzystać oraz o co warto zadbać, aby praca była efektywna i wydajna. Jego ważnym elementem jest przedstawienie konkretnych działań, które w sposób realny wpłyną na poprawę standardów i warunków pracy w biurze niezależnie od przyjętego modelu oraz sytuacji pandemicznej w kraju.

REKLAMA

- Procesy i formy powrotu do pracy stacjonarnej w trakcie trwającej wciąż pandemii to wyzwanie zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Wiążą się one ze zmianami w obszarze organizacyjnym i prawnym oraz z koniecznością zagwarantowania podwyższonego bezpieczeństwa w miejscu pracy. Widząc, jak pandemiczna rzeczywistość zmieniła nasze przyzwyczajenia i wymagania dotyczące pracy biurowej, postanowiliśmy zbadać ten temat na wielu poziomach. I tak powstał poradnik zawierający zestaw wskazówek dla osób zarządzających różnego rodzaju organizacjami, który podpowiada, jak przygotować się do powrotu do biura, jaki model wybrać oraz wskazuje dobre przykłady tego, jak robią to inni – wyjaśnia Agnieszka Hryniewiecka – Jachowicz, Dyrektor Operacyjny Stowarzyszenia PINK.

Model stacjonarny

Za powrotem do pracy w pełni stacjonarnej przemawia potrzeba odbudowy relacji nieformalnych w zespołach, które ucierpiały szczególnie w czasie kolejnych lockdownów.  To właśnie one wnoszą ogromną wartość dla zwiększenia przepływu informacji w firmie i pobudzenia kreatywności pracowników. Model powrotu do pracy stacjonarnej w pełnym zakresie będą preferowały przede wszystkim firmy działające w stabilnym otoczeniu biznesowym, nastawione na powtarzalne procesy.

Model hybrydowy (regulowany)

W modelu hybrydowym regulowanym pracodawca definiuje to, kto i w jakie dni pracuje z biura. Zadania kluczowe oraz wymagające kooperacji są wykonywane w biurze, natomiast praca samodzielna odbywa się zdalnie. Ten model sprawdzi się najlepiej w przedsiębiorstwach działających projektowo.

Model hybrydowy (swobodny)

Nieuregulowana praca hybrydowa była, obok pełnej pracy zdalnej, podstawowym modelem stosowanym przez wiele firm w Polsce. Tu każdy pracownik samodzielnie podejmuje decyzje, kiedy i jak często chce pracować z biura, dopasowując model do swoich organizacyjnych możliwości pracy zdalnej, poczucia bezpieczeństwa czy typu osobowości. Dla wielu pracowników w ostatnim czasie była to najbardziej atrakcyjna forma wykonywania zadań. Model ten najlepiej sprawdzi się w małych i średnich firmach o płaskiej strukturze korporacyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Model satelitarny

To jeden z dwóch modeli, które zostały wymyślone w odpowiedzi na zmiany w charakterze i bezpieczeństwie pracy, które wywołała pandemia. Jego kwintesencją jest to, że pracownicy wykonują swoje zadania w małych biurach rozlokowanych blisko miejsca zamieszkania. Może stanowić wyzwanie dla pracodawców, ponieważ wymaga szczegółowego rozplanowania i efektywnej struktury organizacyjnej, bez której może okazać się bardzo kosztowny w wymiarze osobowym i finansowym. Model ten sprawdzi się jednak najlepiej w dużych firmach, działających na ternie większych aglomeracji miejskich.

Model agory

Model agory jest drugim nowym modelem organizacji pracy, który ma na celu połączenie korzyści z wykonywania zadań zdalnie z wartością dodaną osobistych spotkań w ramach zespołów. Mowa tu o tzw. agoryzacji przestrzeni biurowej. Firma posiada w nim własną siedzibę, jednak jest ona wyłącznie miejscem spotkań zespołów, organizacji wydarzeń integracyjnych i spotkań z klientami. Model ten dobrze sprawdzi się w firmach, które pracują głównie projektowo, zadania wymagają kreatywnego, nowatorskiego myślenia oraz dużego nakładu na kreację swojego wizerunku.

Model zdalny

REKLAMA

Przyjęcie modelu pracy zdalnej zakłada, że wszystkie spotkania zespołowe odbywają się za pośrednictwem platform online. Pracownik ma niemal nieograniczoną dowolność w organizowaniu swojej codziennej pracy, zarówno w kontekście wykonywanych zadań, jak i tworzenia własnego stanowiska oraz jego lokalizacji na świecie. Model ten sprawdza się prawie wyłącznie w małych firmach pracujących w trybie zadaniowym, o dużej rotacji kadrowej, bazującej na pracy osób zatrudnionych do konkretnych projektów.

Na łamach poradnika eksperci z kilku obszarów: zdrowia psychicznego, medycyny pracy, projektowania wnętrz, trendów i prawa pracy przeanalizowali to, jak pandemia wpłynęła na życie pracowników i ich rodzin, firm i korporacji oraz jakie doświadczenia na kolejne lata można wyciągnąć z długiego okresu pracy zdalnej w czasie pandemii.

Do tego co było już nie ma powrotu, świat pędzi ku nowemu

- Fuzja funkcji budynków rozpoczęła się już i trwa, czego świadectwem są przedstawione w raporcie warianty organizacji pracy, od tradycyjnego modelu charakterystycznego dla społeczeństw industrialnych XX w., zwanego stacjonarnym, aż po model całkowicie zdalny. Jak zwykle, diabeł tkwi w szczegółach i dlatego najbardziej inspirujące przez swój potencjał transformacyjny są modele pośrednie, takie jak agora czy model satelitarny. Możemy spodziewać się, że w strategiach życia biurowego najbliższych lat właśnie innowacje w modelach pośrednich będą polem najciekawszych rozwiązań, stąd prognozy, że czeka nas już nie jeden dominujący ustrój biurowy, lecz wiele ocenia Kacper Nosarzewski, partner w firmie foresightowej 4CF, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością.

Otwarcie na nowe potrzeby magnesem dla pracowników

- Moim zdaniem praca w biurze traktowanym jako przyjazna i kreatywna przestrzeń może wzmacniać wewnętrzną motywację, potrzebę rozwoju oraz wspierać budowanie dobrostanu. Wówczas staje się ona alternatywą dla pracy zdalnej, a wręcz jej wzbogaceniem o inne doznania. Obecność w biurze przygotowanym z większą dbałością i ważnością daje różnorodne możliwości trybu pracy, stymulując kreatywność i innowacyjność. Elastyczne operowanie przestrzenią, możliwość personalizacji i dopasowywania tego co dookoła do konkretnych projektów realizowanych przez firmę może pozwolić na stworzenie miejsca, do którego pracownik chce przychodzić wyjaśnia Dorota Minta, psycholog, psychoterapeutka.

Design biura? Jak skóra – niewyczuwalnie sklejony z organizacją

 - Niemal każdy ma dziś teorię, jak najefektywniej zorganizować pracę w post-covidowym świecie. Firmy jednak nie są identyczne, dlatego rekomenduję, aby nie oglądać się przesadnie na innych, a przede wszystkim uważnie przyjrzeć się sobie i własnej organizacji. W przypadku większych organizacji, preferencje różnych cząstek firmy rozrzucone będą po całej osi - od pracy zdalnej, przez wszelkie formy hybrydy, aż do pełnego powrotu do biur. Dobra wiadomość jest taka, że w przypadku designu to się w ogóle nie wyklucza. Design powinien być jak skóra- niewyczuwalnie skleić się z nową formą organizacji i sprawić, że nowy sposób funkcjonowania firmy będzie miał w nim swoje naturalne miejsce tłumaczy Katarzyna Miastkowska, architekt, projektantka nowoczesnych wnętrz biurowych.

Postcovidowe standardy bezpieczeństwa w biurach istotnym stymulatorem zmniejszenia zachorowań w miejscu pracy

- W biurach podnosi się dziś standardy bezpieczeństwa np. zwiększając odstępy pomiędzy biurkami, wydzielając dodatkowe powierzchnie dla grup pracujących w systemie rotacyjnym, czy wdrażając rozwiązania bezdotykowe w ciągach komunikacyjnych. To wszystko, mając w perspektywie przedłużającą się pandemię, czy sezonowo występujące okresy nasilonego zachorowania na choroby wirusowe, np. grypy, może w istotny sposób zmniejszać ryzyko rozpowszechniania się wszelkich infekcji, co w połączeniu z większym komfortem pracy i życia pracownika oraz zapewnieniem ciągłości pracy wydaje się być znakomitym rozwiązaniem komentują prof. dr. hab. Jolanta Walusiak-Skorupa i prof. dr hab. Marta Wiszniewska z Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera.

Nic o pracowniku, bez pracownika

 - Należy przygotować się do sytuacji, w której zarówno praca zdalna jak i jej zmiana na pracę stacjonarną lub hybrydową będzie wymagać zgody pracownika. Aktualne, bardzo elastyczne przepisy, z istoty swej o ograniczonym czasie obowiązywania, dają niepowtarzalną możliwość sprawdzenia różnych rozwiązań w tym zakresie i to bez konieczności dokonywania zmian warunków umów o pracę. Jak skłonić pracownika do pracy zdalnej, jak go przekonać do powrotu do pracy stacjonarnej? Na te pytania już musimy szukać odpowiedzi. Ustawodawca nie da nam takiego luzu decyzyjnego jaki mamy dzisiaj podkreśla Grzegorz Orłowski, Radca Prawny w Orłowski-Patulski-Walczak.

Inicjatywę powołała do życia grupa kilkunastu firm z branży nieruchomości, które po raz pierwszy w historii połączyły siły by dać wsparcie swoim partnerom biznesowym. Wśród nich są takie firmy jak: Capital Park, CBRE, Colliers, CPI Property Group, Cushman & Wakefield, ECHO Investment, Ghelamco, Globalworth, GTC, HB Reavis, IMMOINANZ, JLL, Karimpol Group of Companies, Knight Frank, Savills, Skanska, Vastint, chcąc wspólnie wypromować ideę bezpiecznego powrotu pracowników do biur, mając na względzie aktualną sytuację pandemiczną w kraju, opracowała poradnik zawierający zestaw zaleceń dla pracowników i pracodawców do stosowania w sytuacji „pełzającej pandemii COVID-19” oraz szereg rekomendacji, jak pomóc firmom w sprawnym powrocie z pracy w domu do biura.

Poradnik „W biurze 2022”

Polska Izba Nieruchomości Komercyjnych

Cały poradnik dostępny pod linkiem: https://wbiurze2022.pl

***

Stowarzyszenie Polskiej Izby Nieruchomości Komercyjnych PINK to grupa reprezentująca deweloperów, inwestorów, usługodawców sektora nieruchomości komercyjnych w środowisku gospodarczym, politycznym i społecznym. Stowarzyszenie chce mieć wpływ na działania legislacyjne, które dotyczą jego członków. Współpracując z innymi organizacjami chce promować dobre standardy działania rynku nieruchomości komercyjnych poprzez stworzenie swoim członkom platformy wymiany wiedzy, kontaktów i możliwości biznesowych.
 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe mieszkania – jak się sprzedają?

Po ożywieniu na rynku kredytowym pojawiają się pytania, czy wpłynie ono na wzrost sprzedaży mieszkań. Deweloperzy obserwują większe zainteresowanie zakupem lokali, mimo braku preferencyjnych kredytów i rządowego wsparcia. Czy aktywność klientów rzeczywiście rośnie w ostatnich tygodniach?

Co mają wspólnego pośrednik nieruchomości i consierge?

W dzisiejszym świecie nieruchomości to nie tylko sprzedaż i wynajem – to także kompleksowa obsługa klienta, doradztwo i pomoc na wielu etapach transakcji oraz codziennego życia w nowym miejscu. To właśnie na tym polu przecinają się ścieżki pośrednika nieruchomości i concierge’a. Choć każda z tych profesji pełni odmienną rolę, ich wspólnym celem jest zapewnienie klientom najwyższego komfortu oraz wsparcia, które wykracza poza typowe obowiązki zawodowe.

Planujesz zakup mieszkania? Cena to nie wszystko. Sprawdź, ile kosztuje eksploatacja

W wydatkach mieszkaniowych istotną składową jest opłata, która w spółdzielniach mieszkaniowych nazywana jest eksploatacyjną, a we wspólnotach mieszkaniowych – zaliczką na koszty zarządu nieruchomością wspólną. Portal GetHome.pl sprawdził, gdzie taka opłata może być niższa. 

Jak negocjować cenę mieszkania na rynku wtórnym? [Wskazówki]

Warto negocjować cenę mieszkania z rynku wtórnego. Często cena ofertowa jest elementem strategii marketingowej. To cena transakcyjna odzwierciedla faktyczną wartość nieruchomości. Jak negocjować cenę mieszkania na rynku wtórnym? Oto wskazówki, o ile właściciele obniżają ceny mieszkań.

REKLAMA

Jaka powinna być minimalna temperatura na klatce schodowej bloku oraz w innych częściach wspólnych?

Rosnące koszty ciepła zachęcają do oszczędzania (np. kosztem temperatury na klatce schodowej bloku). Przepisy sugerują, że nie należy jednak przesadzać. 

Świadectwo charakterystyki energetycznej: Kto musi je posiadać, co zawiera, ważność świadectwa, kary. Cykliczne kontrole systemu ogrzewania a kary

Świadectwo charakterystyki energetycznej: Kto musi je posiadać, co zawiera, ważność świadectwa, kary. Cykliczne kontrole systemu ogrzewania a kary. Od 28 kwietnia 2023 r. zmieniły się przepisy dotyczące świadectwa energetycznego. Prawie wszyscy właściciele nieruchomości powinni posiadać ten dokument. Są jednak wyjątki.

Promocje mieszkaniowe pod koniec roku - na co mogą liczyć klienci? [SONDA]

Koniec roku to czas gorących promocji – nie tylko na świąteczne prezenty, ale także na... mieszkania! Deweloperzy kuszą rabatami, bonusami i elastycznymi warunkami, przekonując, że to idealny moment na zakup M. Czy rzeczywiście warto podjąć taką decyzję teraz? Portal RynekPierwotny.pl sprawdził, jakie oferty specjalne przygotowano w tym roku i co mogą zyskać kupujący.

Zimowe obowiązki zarządców nieruchomości. Czy tylko odśnieżanie?

Wraz z pierwszym śniegiem zwiększa się ilość pracy dla wielu branż, również zarządzających nieruchomościami. Co należy do obowiązków zarządcy? Nie tylko odśnieżanie. 

REKLAMA

Ile kosztuje trzypokojowe mieszkanie od dewelopera?

Ile trzeba mieć na trzypokojowe mieszkania od dewelopera? Gdzie kupimy najtaniej, a gdzie nieruchomości są najdroższe? W jakich przypadkach można liczyć na rabat? 

Palenie drewnem kawałkowym się opłaca. Piece, kominki i inne nowoczesne urządzenia zduńskie tanio i efektywnie ogrzewają mieszkania

Drewno kawałkowe należy do odnawialnych źródeł energii (OZE), co czyni je jednym z bardziej ekologicznych i przyjaznych środowisku paliw. Urządzenia zduńskie, w których można palić drewnem (takie jak piece, kominki, kuchnie kaflowe czy piece akumulacyjne) od lat cieszą się uznaniem, a ich zastosowanie we współczesnym budownictwie stale rośnie. Nowoczesne zduństwo to harmonijne połączenie tradycyjnych metod rzemieślniczych z innowacyjnymi technologiami oraz współczesnymi materiałami. Takie podejście oferuje liczne zalety, dzięki którym cieszy się coraz większym uznaniem we współczesnym świecie. Jakie są główne zalety tych urządzeń oraz ich rola w świetle wymagań technicznych WT2021? 

REKLAMA