Jak sprzedać mieszkanie nie płacąc podatku dochodowego?

Adam Kret
rozwiń więcej
Mieszkanie. Fot. Fotolia / Fotolia
Mieszkanie, czy też dom są takim samym (choć generalnie droższym) towarem jak wszystkie inne- zysk osiągnięty z ich sprzedaży podlega opodatkowaniu. Istniejące jednak zwolnienia, w tym ulga meldunkowa, pozwalają tego uniknąć.

WAŻNE: Poniższy artykuł dotyczy sprzedaży nieruchomości zakupionych przed 2009 rokiem. O opodatkowaniu sprzedaży nieruchomości nabytych w 2009 r. przeczytasz tutaj

Stopień trudności : niski

Wymagane dokumenty: zaświadczenie o meldunku z urzędu gminy ( przy uldze meldunkowej)

Krok 1: sprawdzamy do jakiej ulgi jesteśmy uprawnieni

Jeżeli planujemy sprzedaż mieszkania, która nie jest związana z prowadzoną przez nas działalnością gospodarczą, możemy mieć do czynienia z dwoma sytuacjami, w zależności od tego kiedy uzyskaliśmy tytuł do nieruchomości (i jaka to nieruchomość).

Zobacz także: Jaką formę opodatkowania powinien wybrać podatnik wynajmujący pokoje gościnne?

Nieruchomości uzyskane przed 01.01.2007r.

Opodatkowane są na trochę innych zasadach niż obecnie. Aby nie zapłacić podatku (10% od przychodu!)

  • podatnik nie może sprzedać nieruchomości w ciągu 5 lat od nabycia( licząc od końca roku kalendarzowego w którym ją nabyto/zbudowano),chyba że uzyskaną kwotę w ciągu 2 lat spożytkuje na zaspokojenie swoich potrzeb mieszkaniowych (np. kupił inną nieruchomość, lub wybudował dom spłacił kredyt na zakup/budowę domu).

Jeśli pieniądze zostaną wydane na inne cele, należy będzie zapłacić zaległy podatek wraz z odsetkami.

Lub

  • Nieruchomość pochodzi ze spadku, lub darowizny (nie obowiązują tu żadne terminy, można było sprzedać dom w tym samym dniu, w którym się go uzyskało i nie zapłacić podatku).

Zwolnienia podatkowe dotyczą wszystkich rodzajów nieruchomości (nie tylko mieszkaniowych).

Zwolnienia na starych zasadach obowiązują nadal wobec nieruchomości uzyskanych przed 01.01.2007r.

Zobacz także: Dlaczego podatnik powinien odróżnić koszty modernizacji od kosztów remontu?

ZAMIANA: Zamiana nieruchomości (oraz praw spółdzielczych) uzyskanych przed 01.01.2007r. jest zwolniona z podatku.

Nieruchomości uzyskane PO 01.01.2007r.

Aby uniknąć podatku dochodowego ( w wysokości 19% od dochodu)

  • Przed sprzedaniem lokalu mieszkalnego(patrz ramka) należy być w nim zameldowanym na stałe przez 12 miesięcy licząc wstecz od daty sprzedaży.
    (ulga meldunkowa)

Lub

  • Sprzedać nieruchomość po 5 latach posiadania (licząc od końca roku kalendarzowego w którym ją nabyto/zbudowano) – dotyczy wszystkich rodzajów nieruchomości.

ZAMIANA: Zamiana nieruchomości (i praw spółdzielczych) uzyskanych po 01.01.2007r. jest opodatkowana.

Zobacz także: Podatnicy VAT – prowadzący działalność gospodarczą w ramach najmu


UWAGA: nie ma też już „błyskawicznego” zwolnienia w przypadku nieruchomości otrzymanej w spadku/darowiźnie ! Nie można również zwolnić od podatku kwoty uzyskanej ze sprzedaży, a przeznaczonej na zakup innego lokalu mieszkalnego (stare ulgi nie obejmują tych nieruchomości)!

W 2009r. została zniesiona ulga meldunkowa. Prawo do wykorzystania będą miały jedynie osoby które nabyły (lub wybudowały) nieruchomość mieszkalną w okresie 01.01.2007 - 31.12.2008r.

Nieruchomości objęte ulgą meldunkową:

  • budynek mieszkalny (dom)

  • odrębna własność lokalu

  • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu

  • prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej.

Ulgą nie są objęte grunty, na których jest posadowiony budynek, ani udział w nieruchomości wspólnej w przypadku odrębnej własności lokalu - kwoty uzyskane z ich sprzedaży są opodatkowane.

Zobacz także: Umowa najmu a podatek od nieruchomości

Krok 2: uważamy na podatek od spadków i darowizn

Korzystając ze zwolnień od podatku dochodowego - uważajmy jeżeli skorzystaliśmy ze specjalnego zwolnienia z podatku od spadków i darowizn- dotyczącego lokali mieszkalnych. O ile bowiem nie zapłacimy podatku dochodowego, możemy utracić zwolnienie od podatku od spadków i darowizn.

Zobacz także: Podatek od darowizny na zakup mieszkania

Krok 3: meldujemy się

Jeżeli chcemy skorzystać z ulgi meldunkowej, musimy zameldować się w lokalu. I poczekać 12 miesięcy od daty zameldowania przed sprzedażą mieszkania (w międzyczasie możemy je np. wynająć).

Musimy się zameldować na stałe ! (nie wystarczy meldunek tymczasowy).

Zgodnie z ostatnią interpretacją Ministerstwa Finansów- okres 12 miesięcy liczy się od daty faktycznego zameldowania w danym lokalu - a nie od daty nabycia!

Zobacz także: Darowizna domu od teściów a obowiązek podatkowy

Jan Grzegorczyk, w dniu 04.05.2007 r., odziedziczył po rodzicach mieszkanie, w którym była zameldowany na stałe przez ostatnie 10 lat. Po 2 miesiącach, dostał intratną ofertę pracy w Wielkiej Brytanii, postanowił więc mieszkanie szybko sprzedać. Akt notarialny został sporządzony 15.08.200 7r., o sprzedaży powiadomił Urząd Skarbowy, w celu skorzystania z ulgi. Zgodnie z interpretacją MF- nie musi czekać 12 miesięcy od dnia uzyskania mieszkania- jest zwolniony z podatku dochodowego.

Przed sprzedażą powinniśmy wystąpić do urzędu gminy (miasta) o zaświadczenie o zameldowaniu.

Krok 4: sprzedaż nieruchomości

Aby skorzystać z ulgi trzeba… sprzedać nieruchomość. Wymaga to sporządzenia aktu notarialnego- czyli poniesienia dodatkowych kosztów. Ulga w podatku dochodowym nie zwalnia nas również od podatku od czynności cywilnoprawnych (2% wartości) - ale ten obciąża kupującego.

Zobacz także: Pomoc dziecku w zakupie mieszkania a podatek

Krok 5: powiadamiamy urząd skarbowy

Jeżeli chcemy :

  • skorzystać z ulgi meldunkowej (nieruchomości uzyskane po 01.01.2007r
    • musimy zawiadomić urząd skarbowy w terminie :
      • do 30.04.2008r. w przypadku nieruchomości sprzedanych w 2007r.
      • do 30.04.2009 r. w przypadku nieruchomości sprzedanych w 2008r.
  • sprzedać nieruchomość przed upływem 5-u lat od jej uzyskania (przeznaczając w uzyskaną kwotę na cele mieszkaniowe ciągu dwóch lat od sprzedaży) –(nieruchomości uzyskane przed 01.01.2007)
    • musimy zawiadomić urząd skarbowy w terminie 14 dni od daty sprzedaży.

Jeżeli nie powiadomimy urzędu w terminie utracimy zwolnienie !

Zobacz także: Pomoc w spłacie kredytu a podatki

Pismo kierujemy do urzędu właściwego dla naszego miejsca zamieszkania. Nie jest wymagane złożenie zawiadomienia na formularzu- ważne jest zachowanie formy pisemnej.

Wniosek powinien zawierać:

  • oznaczenie Urzędu Skarbowego
  • wskazanie naszych danych, oraz danych małżonka: w szczególności: imienia i nazwiska, adresu, numeru NIP.(Jeżeli nie posiadamy numeru NIP- musimy to wskazać, oraz podać dodatkowe dane identyfikujące: nr PESEL, nr i serię dowodu osobistego/paszportu, oraz imiona rodziców.
  • oznaczenie pisma jako „oświadczenie o uprawnieniu do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.”
  • wskazanie w piśmie, iż „w związku ze sprzedażą w dniu ………. nieruchomości mieszkalnej (wskazanie typu- patrz ramka) położonej w …., za kwotę ………… , oświadczam, iż jestem uprawniony do zwolnienia od podatku dochodowego z tego tytułu, w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na dowód nieprzerwanego zameldowania przez 12 miesięcy przed sprzedażą ww. nieruchomości (prawa do nieruchomości) załączam zaświadczenie o zameldowaniu.”
  • w przypadku drugiego rodzaju ulgi: oświadczamy o zobowiązaniu się do wykorzystania uzyskanej kwoty na …. (zakup mieszkania/domu, spłata kredytu mieszkaniowego, wkład mieszkaniowy itp. ) w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży.

Zobacz także: Podatek od nieruchomości w 2013 roku – obowiązani i stawki podatkowe

Sprzedając nieruchomość po 5 latach posiadania prawa do niej – nie musimy sprzedaży zgłaszać co urzędu skarbowego !

UWAGA: w przypadku skorzystania ze zwolnień:

  • 5-o letniego posiadania nieruchomości
  • ulgi meldunkowej
  • sprzedaży nieruchomości przy wykorzystaniu funduszy na cele mieszkaniowe (dot. starych przepisów)
  • sprzedaży nieruchomości odziedziczonej lub uzyskanej z darowizny przed 01.01.2007 r.:

Przychodu ze sprzedaży nie zgłaszamy do urzędu skarbowego w rozliczeniu rocznym.

Zobacz także: Podatek katastralny – potencjalne konsekwencje

Uwagi

  • meldunek jest konieczny jedynie przy „uldze meldunkowej”
  • przy korzystaniu z ulgi po 5 latach, konieczne jest nieprzerwana własność prawa (spółdzielczego), lub nieruchomości (nie musimy się meldować, możemy wynajmować nieruchomość).
  • skrócenie okresu 5 lat (bez meldunku) jest możliwe tylko wobec nieruchomości nabytych/wybudowanych przez nas przed 01.01.2007 r.
  • UWAGA: Ministerstwo Finansów przedłużyło termin na złożenie oświadczenia do 30.04.2008 r. (dla nieruchomości sprzedanych w 2007 r. i do 30.04.2009 r. dla nieruchomości sprzedanych w roku bieżącym.
Nieruchomości
Dzicy lokatorzy w Polsce idą śladem hiszpańskich ocupas. Jest obywatelski projekt ustawy, który ma ich powstrzymać
29 kwi 2024

Osoba, która porusza się bez zgody właściciela jego samochodem traktowana jest przez prawo jako złodziej. Jeśli zajmie cudze mieszkanie, ma więcej praw od właściciela, bo ten musi nawet płacić czynsz wspólnocie mieszkaniowej. To tak jakby prawo zakazywało właścicielowi tego kradzionego auta jeszcze fundować złodziejowi paliwo.

Czy ceny mieszkań nadal będą rosły?
25 kwi 2024

Minister Rozwoju i Technologii, Krzysztof Hetman, ocenił w Radiu Zet, że deweloperzy zwiększyli podaż mieszkań, przewidując wprowadzenie programu "Mieszkanie na start" oraz programu wsparcia rozwoju budownictwa społecznego.

Wiosenne wyzwania finansowe Polaków. Remont domu na czele listy
25 kwi 2024

Według najnowszego badania przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank "Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2024", aż 38% respondentów wskazało, że największym wydatkiem, jaki planują ponieść wiosną, jest remont domu. Co więcej, 58% badanych planuje sfinansować swoje projekty z bieżących dochodów.

Kredyty hipoteczne z WIBOR-em. Abuzywne formuły zmiany oprocentowania niezgodne z unijnym rozporządzeniem BMR
24 kwi 2024

Wraz z wejściem rozporządzenia BMR umowy kredytowa zawierające niedozwolone zapisy powinny zostać aneksowane i dostosowane do nowego porządku prawnego. Brak dostosowania umowy może skutkować tym, że umowa zawarta wiele lat temu może okazać się nieważna.

Nowe mieszkania w starej przestrzeni - rewitalizacja centrów miast
24 kwi 2024

Centra wielkich miast są atrakcyjnymi miejscami nie tylko do pracy, ale też do mieszkania. Swobodny dostęp do miejskiej infrastruktury zapewnia tam wygodne funkcjonowanie na co dzień. Niestety, gęsta zabudowa – typowa dla centrum – ogranicza możliwość budowania nowych lokali, zarówno komercyjnych, jak i mieszkalnych. Zdaniem architektów i urbanistów skutecznym rozwiązaniem tego problemu są rewitalizacje zabytkowych kamienic i nadbudowy. Wciąż jednak można odnieść wrażenie, że potencjał istniejących budynków pozostaje niewykorzystany.

Ustawa w sprawie dzikich lokatorów - powstał obywatelski projekt. Co zrobić, żeby w Polsce nie było jak w Hiszpanii? Coraz więcej mieszkań jest zajmowanych bezprawnie
23 kwi 2024

- Nie możemy pozwolić na to, by uczciwie pracujący obywatele byli terroryzowani przez dzikich lokatorów. Niestety z miesiąca na miesiąc rośnie ilość zgłoszeń, że mieszkanie, które miało być wynajmowane komercyjnie, jest po prostu zagrabiane przez dzikich lokatorów. Jeżeli nie dojdzie do zmian w prawie możemy spodziewać się, że niebawem zaleje nas fala dzikich lokatorów jeszcze większa niż w czasie pandemii – mówi Małgorzata Marczulewska, detektyw i windykator.
Małgorzata Marczulewska wspólnie z prawnikami z kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski: mec. Grażyną Wódkiewicz oraz mec. Markiem Jarosiewiczem przygotowali projekt ustawy, który miałby pomagać w odzyskiwaniu mieszkań zajmowanych przez dzikich lokatorów. W Internecie dostępna jest petycja w tej sprawie. 

Dom za 1 euro. Jakie są warunki?
23 kwi 2024

Władze miasteczka Saint-Amand-Montrond, położonego w centralnej Francji, podjęły niecodzienną inicjatywę. Wystawiły na sprzedaż dom za symboliczną kwotę 1 euro. Jest jednak pewien warunek - nabywca musi zobowiązać się do zamieszkania w nim na co najmniej 10 lat.

Nowe wsparcie dla kredytobiorców. Wiadomo, kiedy kredyt #naStart wejdzie w życie
23 kwi 2024

Ministerstwo Rozwoju i Technologii ogłosiło, że nowe przepisy dotyczące wsparcia przy zakupie pierwszego mieszkania wejdą w życie w drugiej połowie 2024 roku. Projekt ustawy wprowadzającej kredyt "#naStart" jest obecnie konsultowany.

Frankowicze czekają na uchwałę Sądu Najwyższego. Czy 25 kwietnia 2024 r. Izba Cywilna SN wyjaśni wreszcie 6 kluczowych zagadnień prawnych?
22 kwi 2024

W dniu 25 kwietnia 2024 roku poznamy kolejny rozdział wieloletniej już sagi związanej z wydaniem tzw. uchwały frankowej przez Sąd Najwyższy w pełnym składzie Izby Cywilnej. Na ten dzień zostało wyznaczone posiedzenie Sądu Najwyższego, który ponownie ma zająć się zagadnieniami prawnymi dot. spraw frankowych, które zostały przedstawione przez Pierwszą Prezes. Czy jednak ta uchwała ma szanse zostać wydana i czy rzeczywiście – po wielu wyrokach TSUE w polskich sprawach frankowych – jest jeszcze potrzebna? Czy jeżeli zostanie wydana, to ułatwi rozstrzyganie pozwów Frankowiczów czy tylko skomplikuje te procesy? 

W jaki sposób deweloperzy mieszkaniowi korzystają z sztucznej inteligencji
22 kwi 2024

Sztuczna inteligencja jako wsparcie dla deweloperów? Jak najbardziej. W jaki sposób już ją wykorzystują i jak planują wykorzystywać AI w przyszłości? 

pokaż więcej
Proszę czekać...