Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

c-KOB - cyfrowa książka obiektu budowlanego / Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB / Główny Urząd Nadzoru Budowlanego

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

rozwiń >

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową?

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnia, że do c-KOB nie przepisuje się danych/wpisów z książki papierowej. Książkę obiektu budowlanego w postaci papierowej właściciel lub zarządca zamyka wpisem i przechowuje przez okres istnienia obiektu budowlanego.

Założenie książki w systemie c-KOB dla obiektu budowlanego, który posiada książkę papierową nie różni się od założenia książki dla obiektu nowopowstałego – zakres wprowadzanych danych jest taki sam.

Książkę obiektu budowlanego dla nowego obiektu budowlanego zakłada się i prowadzi już w systemie c-KOB.
Wyjątkiem są obiekty budowlane usytuowanych w całości lub w części na terenach zamkniętych. Dla tych obiektów prowadzi się książki w postaci papierowej.

Informacje wprowadzane do c-KOB przy zakładaniu konta (a​rt. 60j ust. 2 ustawy – Prawo budowlane)

1) imię i nazwisko lub nazwę,

2) adres zamieszkania lub siedziby,

3) e-mail,

4) tytuł prawny, z którego wynika uprawnienie do reprezentowania właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego (w przypadku osoby fizycznej działającej w imieniu właściciela lub zarządcy),

5) rodzaj i zakres posiadanych uprawnień budowlanych albo innych uprawnień, które są podstawa do kontroli - w przypadku osoby, która kontroluje obiekt.

Informacje wprowadzane do c-KOB przy zakładaniu książki obiektu budowlanego (art. 60j ust. 3 ustawy – Prawo budowlane)

1) dane właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego:
- imię i nazwisko lub nazwę,
- adres zamieszkania lub siedziby,
- e-mail,

2) dane osoby fizycznej, która działa w imieniu właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego (jeżeli występuje):
- imię i nazwisko,
- adres zamieszkania,
- e-mail,
- tytuł prawny, z którego wynika uprawnienie do reprezentowania,

3) dane obiektu budowlanego, w szczególności adres i lokalizację obiektu na mapie w systemie c-KOB,

4) oraz dokument, z którego wynika tytuł prawny właściciela lub zarządcy do obiektu budowlanego.

(Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie książki obiektu budowlanego oraz systemu cyfrowa książka obiektu budowlanego)

Informacje w zakresie tablicy 1

1) rodzaj obiektu budowlanego,

2) funkcję obiektu budowlanego,

3) rok oddania obiektu budowlanego do użytkowania,

4) charakterystyczne parametry techniczne obiektu budowlanego, w szczególności: informacje o powierzchni zabudowy budynku, powierzchni dachu budowli, wysokości, kubaturze, liczbie kondygnacji nadziemnych i podziemnych, liczbie lokali mieszkalnych budynku mieszkalnego wielorodzinnego, rodzaju konstrukcji nośnej oraz o występowaniu w obiekcie wyrobów zawierających azbest,

5) informację o wyposażeniu obiektu budowlanego w instalacje i urządzenia,

6) informacje o wymaganych kontrolach okresowych,

7) plan sytuacyjny obiektu budowlanego,

8) lokalizację obiektu budowlanego, a w przypadku książki obiektu budowlanego w postaci elektronicznej również oznaczenie obiektu na mapie,

9) nazwę właściwego organu nadzoru budowlanego.

Informacje w zakresie tablicy 2

Dane (imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby, e-mail):
1) właściciela obiektu budowlanego,
2) zarządcy obiektu budowlanego (jeżeli występuje),
3) osoby fizycznej upoważnionej do prowadzenia książki obiektu budowlanego.

Cel prowadzenia książki obiektu budowlanego (art. 60a ustawy – Prawo budowlane)

Książka obiektu budowlanego jest dokumentem przeznaczonym do zamieszczania wpisów w zakresie:

1) informacji o obiekcie budowlanym,

2) imienia i nazwiska albo nazwy, adresu zamieszkania lub siedziby oraz e-maila właściciela lub zarządcy,

3) kontroli (o których mowa w art. 62 ust. 1 ustawy - Prawo budowlanego),

4) ekspertyz i opinii technicznych dotyczących obiektu budowlanego oraz imion i nazwisk osób, przez które zostały sporządzone,

5) przeglądów technicznych, konserwacji i napraw urządzeń przeciwpożarowych, o których mowa w ustawy o ochronie przeciwpożarowej (art. 4 ust. 1 pkt 3), oraz imion i nazwisk osób, które są odpowiedzialne za te czynności,

6) robót budowlanych związanych z obiektem budowlanym, a wykonywanych po oddaniu do użytkowania,

7) katastrof budowlanych dotyczących obiektu budowlanego,

8) decyzji, postanowień, zaświadczeń i innych dokumentów wydanych przez organy administracji publicznej, dotyczących obiektu budowlanego.

Podstawa prawna:
- Ustawa - Prawo budowlane: art. 60a, a​rt. 60h ust. 1-2, art. 60j ust. 3, art. 60k ust. 2, art. 62 ust. 1,
- Ustawa o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw z dnia 7 lipca 2022 r.: art. 6
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie książki obiektu budowlanego oraz systemu cyfrowa książka obiektu budowlanego: tablica nr I i II

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Nieruchomości
Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]
17 lis 2025

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB
17 lis 2025

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)
17 lis 2025

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku
17 lis 2025

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?
13 lis 2025

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich
16 lis 2025

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę
10 lis 2025

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?
06 lis 2025

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu
13 lis 2025

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

Sąd Najwyższy rozstrzyga dylemat: kiedy wykreślić hipotekę z księgi wieczystej, a kiedy wytaczać powództwo o uzgodnienie?
04 lis 2025

Postanowieniem z 27 marca 2025 roku Sąd Najwyższy uchylił rozstrzygnięcie sądu II instancji w sprawie dotyczącej wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej, wskazując jednocześnie na fundamentalne różnice między postępowaniem wieczystoksięgowym a powództwem o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym. Orzeczenie to ma kluczowe znaczenie dla praktyki obrotu nieruchomościami, szczególnie w sytuacjach, gdy ujawniają się historyczne nieprawidłowości związane z prawem własności.

pokaż więcej
Proszę czekać...