Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.
- Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową?
- Informacje wprowadzane do c-KOB przy zakładaniu konta (art. 60j ust. 2 ustawy – Prawo budowlane)
- Informacje wprowadzane do c-KOB przy zakładaniu książki obiektu budowlanego (art. 60j ust. 3 ustawy – Prawo budowlane)
- Informacje w zakresie tablicy 1
- Informacje w zakresie tablicy 2
- Cel prowadzenia książki obiektu budowlanego (art. 60a ustawy – Prawo budowlane)
Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową?
Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnia, że do c-KOB nie przepisuje się danych/wpisów z książki papierowej. Książkę obiektu budowlanego w postaci papierowej właściciel lub zarządca zamyka wpisem i przechowuje przez okres istnienia obiektu budowlanego.
Założenie książki w systemie c-KOB dla obiektu budowlanego, który posiada książkę papierową nie różni się od założenia książki dla obiektu nowopowstałego – zakres wprowadzanych danych jest taki sam.
Książkę obiektu budowlanego dla nowego obiektu budowlanego zakłada się i prowadzi już w systemie c-KOB.
Wyjątkiem są obiekty budowlane usytuowanych w całości lub w części na terenach zamkniętych. Dla tych obiektów prowadzi się książki w postaci papierowej.
Informacje wprowadzane do c-KOB przy zakładaniu konta (art. 60j ust. 2 ustawy – Prawo budowlane)
1) imię i nazwisko lub nazwę,
2) adres zamieszkania lub siedziby,
3) e-mail,
4) tytuł prawny, z którego wynika uprawnienie do reprezentowania właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego (w przypadku osoby fizycznej działającej w imieniu właściciela lub zarządcy),
5) rodzaj i zakres posiadanych uprawnień budowlanych albo innych uprawnień, które są podstawa do kontroli - w przypadku osoby, która kontroluje obiekt.
Informacje wprowadzane do c-KOB przy zakładaniu książki obiektu budowlanego (art. 60j ust. 3 ustawy – Prawo budowlane)
1) dane właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego:
- imię i nazwisko lub nazwę,
- adres zamieszkania lub siedziby,
- e-mail,
2) dane osoby fizycznej, która działa w imieniu właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego (jeżeli występuje):
- imię i nazwisko,
- adres zamieszkania,
- e-mail,
- tytuł prawny, z którego wynika uprawnienie do reprezentowania,
3) dane obiektu budowlanego, w szczególności adres i lokalizację obiektu na mapie w systemie c-KOB,
4) oraz dokument, z którego wynika tytuł prawny właściciela lub zarządcy do obiektu budowlanego.
(Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie książki obiektu budowlanego oraz systemu cyfrowa książka obiektu budowlanego)
Informacje w zakresie tablicy 1
1) rodzaj obiektu budowlanego,
2) funkcję obiektu budowlanego,
3) rok oddania obiektu budowlanego do użytkowania,
4) charakterystyczne parametry techniczne obiektu budowlanego, w szczególności: informacje o powierzchni zabudowy budynku, powierzchni dachu budowli, wysokości, kubaturze, liczbie kondygnacji nadziemnych i podziemnych, liczbie lokali mieszkalnych budynku mieszkalnego wielorodzinnego, rodzaju konstrukcji nośnej oraz o występowaniu w obiekcie wyrobów zawierających azbest,
5) informację o wyposażeniu obiektu budowlanego w instalacje i urządzenia,
6) informacje o wymaganych kontrolach okresowych,
7) plan sytuacyjny obiektu budowlanego,
8) lokalizację obiektu budowlanego, a w przypadku książki obiektu budowlanego w postaci elektronicznej również oznaczenie obiektu na mapie,
9) nazwę właściwego organu nadzoru budowlanego.
Informacje w zakresie tablicy 2
Dane (imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby, e-mail):
1) właściciela obiektu budowlanego,
2) zarządcy obiektu budowlanego (jeżeli występuje),
3) osoby fizycznej upoważnionej do prowadzenia książki obiektu budowlanego.
Cel prowadzenia książki obiektu budowlanego (art. 60a ustawy – Prawo budowlane)
Książka obiektu budowlanego jest dokumentem przeznaczonym do zamieszczania wpisów w zakresie:
1) informacji o obiekcie budowlanym,
2) imienia i nazwiska albo nazwy, adresu zamieszkania lub siedziby oraz e-maila właściciela lub zarządcy,
3) kontroli (o których mowa w art. 62 ust. 1 ustawy - Prawo budowlanego),
4) ekspertyz i opinii technicznych dotyczących obiektu budowlanego oraz imion i nazwisk osób, przez które zostały sporządzone,
5) przeglądów technicznych, konserwacji i napraw urządzeń przeciwpożarowych, o których mowa w ustawy o ochronie przeciwpożarowej (art. 4 ust. 1 pkt 3), oraz imion i nazwisk osób, które są odpowiedzialne za te czynności,
6) robót budowlanych związanych z obiektem budowlanym, a wykonywanych po oddaniu do użytkowania,
7) katastrof budowlanych dotyczących obiektu budowlanego,
8) decyzji, postanowień, zaświadczeń i innych dokumentów wydanych przez organy administracji publicznej, dotyczących obiektu budowlanego.
Podstawa prawna:
- Ustawa - Prawo budowlane: art. 60a, art. 60h ust. 1-2, art. 60j ust. 3, art. 60k ust. 2, art. 62 ust. 1,
- Ustawa o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw z dnia 7 lipca 2022 r.: art. 6
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie książki obiektu budowlanego oraz systemu cyfrowa książka obiektu budowlanego: tablica nr I i II