Kiedy klient może odstąpić od umowy deweloperskiej?
Klient ma prawo odstąpić od podpisanej umowy deweloperskiej wtedy, gdy umowa nie zawiera wszystkich elementów wymaganych przez ustawę deweloperską, gdy informacje pojawiające się w umowie nie są zgodne z informacjami zawartymi w prospekcie informacyjnym lub innych załącznikach – wyjątkiem są tu zmiany, które wyraźnie dopuszcza umowa, gdy deweloper nie wywiązał się z konieczności dostarczenia klientowi prospektu informacyjnego i załączników, gdy prospekt ten nie zawiera informacji, jakie powinien zawierać zgodnie z wzorem tego typu prospektów, gdy zawarte w nim informacje, które stanowiły podstawę do zawarcia całej umowy deweloperskiej są niezgodne z faktycznym i prawnym stanem w dniu podpisania umowy z klientem oraz gdy deweloper nie dokona przeniesienia na klienta prawa własności nieruchomości w terminie określonym w umowie. Na odstąpienie od umowy deweloperskiej klient ma trzydzieści dni od momentu jej podpisania. Jeśli odstąpienie od umowy nastąpiło w wyniku jednego z opisanych powyżej przypadków, klient ma prawo do otrzymania pieniędzy znajdujących się na rachunku powierniczym. Wypłata powinna mieć miejsce niezwłocznie po otrzymaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
Zobacz też: Budowa domu - Projekt
W przypadku zasadnego odstąpienia od umowy deweloperskiej, deweloper nie może zastrzec konieczności zapłacenia przez klienta tak zwanego odstępnego. Dodatkowo odstąpienie od umowy nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami – umowę traktuje się wówczas jako niezawartą, wobec tego strony powinny zwrócić sobie wszystkie dotychczasowe świadczenia pieniężne.
Jak złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy deweloperskiej?
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy deweloperskiej musi być złożone pisemnie i potwierdzone podpisami poświadczonymi notarialnie. Oświadczenie powinno zawierać także zgodę na wykreślenie roszczenia o przeniesieniu własności nieruchomości na klienta. Oczywiście deweloper także ma prawo do odstąpienia od umowy zawartej z klientem jeśli ten nie wywiąże się ze swoich zobowiązań wobec dewelopera.
Zobacz też: Budowa domu - Formalności
Kiedy deweloper ma prawo do odstąpienia od umowy?
Deweloper ma prawo odstąpić od umowy wtedy, gdy klient nie uiści świadczenia pieniężnego w określonym przez umowę terminie lub w określonej kwocie, nawet po otrzymaniu pisemnego wezwania do uzupełnienia zaległej wpłaty – jeśli klient nie ureguluje opłat po trzydziestu dniach od terminu doręczenia wezwania. W sytuacji gdy ze względu na działanie siły wyższej klient nie był w stanie wpłacić kwoty w terminie, deweloper nie może odstąpić od umowy. Odstąpienie jest także możliwe gdy klient nie stawi się na podpisanie aktu notarialnego przenoszącego na niego prawo własności mimo doręczenia dwukrotnie pisemnego wezwania – odstęp pomiędzy wezwaniami powinien wynosić co najmniej sześćdziesiąt dni. Tak jak w przypadku nieuregulowania wpłaty, jeśli jest to efekt działania siły wyższej, deweloper nie może odstąpić od umowy.