Remont w 2025 r.: Jak segregować odpady budowlane? Z początkiem 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów budowlanych. Na kim ciąży odpowiedzialność za segregację odpadów budowlanych?
- Remont w 2025 r. : Jak segregować odpady budowlane?
- Na kim ciąży odpowiedzialność za segregację odpadów budowlanych? [PRZYKŁADY]
- Umowa będzie musiała być zawarta na piśmie pod rygorem nieważności
Od 1 stycznia 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów budowlanych. Zapytaliśmy eksperta BCC ds. prawa budowlanego, prawa zamówień publicznych i nieruchomości Marcina Nosińskiego o to, na czym polegają te zmiany.
Remont w 2025 r. : Jak segregować odpady budowlane?
Nosiński zaznaczył, że od początku 2025 roku trzeba segregować odpady budowlane na sześć grup: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne (w tym beton, cegłę, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie). Ten obowiązek był odraczany, pierwotnie miał obowiązywać bodaj od 2023 r. – dodał ekspert BCC.
Na kim ciąży odpowiedzialność za segregację odpadów budowlanych? [PRZYKŁADY]
Kto ma segregować odpady budowlane? O ile umowa o roboty budowlane nie stanowi inaczej, wytwórcą odpadów jest firma budowlana, a nie inwestor – powiedział Nosiński. Podał następujące przykłady :
- Przy zlecaniu prac rozbiórkowych nie będzie to administrator budynku czy posiadacz obiektu przeznaczonego do rozbiórki, tylko zleceniobiorca, czyli firma świadcząca usługi rozbiórkowe – powiedział Nosiński.
- Jako drugi przykład, podał osoby prywatne, które samodzielnie remontują swoje mieszkanie lub dom. Jeśli chodzi o osoby prywatne, podejmujące się samodzielnego remontu w domu jednorodzinnym lub lokalu, to one, jako podmiot prowadzący prace remontowe, są wytwórcami odpadów jednak obowiązek rozdziału ciąży wówczas na firmie, której taki wytwórca przekaże resztki po remoncie czy budowie – wytłumaczył.
Umowa będzie musiała być zawarta na piśmie pod rygorem nieważności
Ekspert podkreślił, że segregować musi firma budowlana, niezależnie od tego, czy prowadzi ewidencję odpadów, czy nie. Jeszcze w październiku 2024 r. trwały prace nad nowelizacją (tak, nowelizacją przepisów, które wówczas jeszcze nie weszły w życie), która umożliwiła prowadzenie segregacji odpadów poza terenem budowy. To ważne, bo nie zawsze zaplecze budowy pozwala na segregację na miejscu – jest to spore utrudnienie, w niektórych wypadkach byłoby niemożliwe. Wykonawca robót budowlanych może zawrzeć umowę z uprawnionym podmiotem, który odbierze odpady zmieszane z budowy i przeprowadzi segregację w innym miejscu. Taka umowa będzie musiała być zawarta na piśmie pod rygorem nieważności.