Rynek internetowych marketów budowlanych w Polsce – stan obecny i prognozy

StukPuk.pl
Jesteśmy grupą młodych ludzi zdrowo stukniętych na punkcie materiałów budowlanych, którzy pewnego dnia wpadli na pomysł, aby pasję i doświadczenie przekuć w sukces.
rozwiń więcej
Rośnie rynek sprzedaży przez Internet materiałów budowlanych. Śmiało można stwierdzić, że online to nowy rynek dystrybucji, a nie kolejny kanał sprzedaży.

Jeszcze do niedawna rynek dystrybucji materiałów budowlanych przeżywał kryzys. Eksperci z branży zgodnie stwierdzają, że te czasy już minęły.
Segment pokryć dachowych ma w tym roku urosnąć o 5 proc., chemii budowlanej również o 5 proc., a segment drzwi i okien o 8 proc. Wzrost jest głównie zasługą rosnącej liczby inwestycji w sektorze mieszkaniowym, komercyjnym oraz drogowymmówi Tomasz Jankowski, prezes spółki zarządzającej internatowym marketem budowlanym StukPuk.pl. Dostarczamy zamówienia za kilkanaście złotych i kilkadziesiąt tysięcy do klientów indywidualnych i firm. Klient mający siedzibę np. w Radomiu zamawia ze swojego biura materiały dla swoich ekip pracujących w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu, my dostarczamy to wprost na budowę, a klient nie martwi się o różnice w cenach pomiędzy miastami ani o logistykę dostaw – stwierdza Jankowski.   

Zobacz też: Poruszenie na rynku budowlanym w Polsce

O ile rynek tradycyjny rośnie o kilka procent, to rynek e-commerce wzrasta rocznie nawet o 15 proc. Jak pokazują badania „Efekt ROPO w segmentach polskiego e-commerce w 3q 2014 roku” zakupy materiałów budowlanych online są co raz bardziej popularne. Aż 40 proc. osób które dokonało zakupów w ten sposób, deklaruje, że poleci tę formę innymi.

Dylematy rynku online

Rynek dystrybucji materiałów budowlanych dzieli się na 3 kanały sprzedaży:

  • kanał tradycyjny - hurtownie, sklepy i składy budowlane,
  • kanał sieci handlowych (NETS) posiadających wielkopowierzchniowe sklepy,  
  • rynek bezpośredni, czyli wykonawcy, firmy wykonawcze i specjaliści.

Sprzedaż budowlanki online jest popularna w Wielkiej Brytanii, ale w Polsce to nowość, która napotyka trudności. Sprzedaż produktów bezpośrednio przez producentów (podobnie zresztą jak w przypadku dystrybutorów) jest sprzeczne z polityką cenową firmy. Polski e-commerce jest pierwszocenowy – sprzedaż w niskich, przez co atrakcyjnych dla internautów cenach oznaczała by konflikt ze stałymi odbiorcami, którzy nieraz latami pracowali na dogodne warunki handlowe. Rodzi się więc pytanie: dlaczego jednorazowy zakup internauty ma być premiowany niższą ceną od tych, które posiadają stali odbiorcy? Wyjścia z tej sytuacji są dwa. Po pierwsze radykalna zmiana polityki firmy i przestawienie się wyłącznie na obsługę online. Stali klienci utrzymuję swoje warunki handlowe, ale są obsługiwani online za pośrednictwem strony internetowej (lub telefonicznie). Oszczędności wynikające z redukcji kosztów stałych (reedukacja działu handlowego, centralizacja magazynów i procesów logistycznych) przekazywane są w dół łańcucha wartości, do klientów, rekompensując im zmianę modelu obsługi. Ta opcja została już wdrożona przez niektórych graczy rynkowych i po perturbacjach okresu przejściowego dała pozytywny wynik. Jest to jednak ruch drastyczny, na który nie każdy chce się zdecydować.

Zobacz też: Budowa domu: Co powinniśmy wiedzieć o materiałach budowlanych?

Opcja druga to zapewnienie wsparcia dla rynku online przez działania takie jak: kampanie produktowe, wizerunkowe dla marki i produktów, działania sprzedażowe skierowane do e-rynku, zapewnienie informacji oraz infrastruktury dla firm prowadzących sprzedaż online, a także  współpraca z firmami z branży e-commerce.

Rywalizacja? Nie koniecznie

Kanał tradycyjny i online nie muszą się zwalczać.

Internetowe markety budowlane które swoją działalność koncentrują wyłącznie na działaniach online już istnieją i rosną w tempie 15% rok do roku, a nie na poziomie wzrostów notowanych w poszczególnych gałęziach tradycyjnej dystrybucji (3-7%)mówi Tomasz Jankowski ze StukPuk.pl.  – Tempo  wzrostu z jednej strony oraz pozytywne przykłady z rynku Europy Zachodniej (brytyjski Screwfix.com) potwierdzają, że dystrybucja materiałów budowlanych jest osobnym rynkiem rządzącym się swoimi prawami i nie może być łączona z rynkiem tradycyjnym jako kolejny kanał sprzedaży. Jeszcze 10 lat temu zakupy spożywcze online wydawały się melodią przyszłości, a dzisiaj są standardem. Dlaczego więc nie zamówić ciężkich worków z klejem do glazury z dostawą na IV piętrostwierdza Jankowski ze StukPuk.pl.

Zobacz też: Zmiany w Prawie zamówień publicznych - niezbędne aby branża budowlana mogła się rozwijać

Sprzedaż budowlanki online jest trudna przede wszystkim ze względów logistycznych. Jest to jednak bezsprzecznie najszybciej rozwijający się segment rynku z bardzo dobrymi prognozami na przyszłość. Klienci szukają dobrej komunikacji, szerokości asortymentu i niskich cen. Przede wszystkim jednak ten rynek dystrybucji idealnie wpisuje się w filozofię „convinience” czyli wygody i elastyczności.

Nieruchomości
949 tys. zł w Warszawie, 769 tys. zł w Trójmieście, 815 tys. zł w Krakowie, 552 tys. zł w Łodzi. Tyle średnio trzeba zapłacić za mieszkanie, a liczba rezerwacji rośnie
02 maja 2024

Według danych Otodom Analytics, cytowanych przez "Rzeczpospolitą", średni wskaźnik dziennych rezerwacji mieszkań w połowie kwietnia wynosił 140, a w całym I kwartale utrzymywał się na poziomie 90–100. Na tydzień przed końcem kwietnia wskaźnik przeciętnych dziennych rezerwacji pozostawał wysoki, choć już nie rekordowy, wynosząc 130 mieszkań.

Mieszkania w PRL. Ile nieruchomości można było legalnie posiadać? Ile kosztowała kawalerka w centrum Warszawy?
02 maja 2024

"W PRL mieszkanie było najbardziej deficytowym dobrem na rynku. Od 1989 r. realne zarobki Polaków wzrosły, ale i tak mieszkanie pozostaje towarem luksusowymi i trudno dostępnym dla znacznej części społeczeństwa" - powiedział PAP prof. Andrzej Zawistowski, historyk gospodarki, wykładowca Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Gdzie deweloperzy wciąż są górą, a gdzie powinni już zacząć zabiegać o klientów?
30 kwi 2024

Ceny nowych mieszkań prawdopodobnie pójdą w tym roku w górę z powodu rosnących kosztów budowy. Jednak nie można wykluczyć promocyjnych bonusów od deweloperów, których zmusi do tego zaostrzająca się konkurencja. Eksperci portali RynekPierwotny.pl i GetHome.pl sprawdzili, w których metropoliach zanosi się na walkę o klientów.

Kiedy najlepiej siać trawnik?
29 kwi 2024

Trawnik to podstawa każdego ogrodu. Kiedy siać trawę, aby gęsto i zdrowo rosła? Jak siać trawnik krok po kroku?

Deweloperzy na Giełdzie Papierów Wartościowych
29 kwi 2024

Po co deweloperom mieszkaniowym Giełda Papierów Wartościowych? Jakie korzyści im przynosi? Dlaczego niektórzy po latach obecności na giełdzie rezygnują z niej? 

Kiedy jest zimna Zośka 2024? Kiedy są zimni ogrodnicy?
29 kwi 2024

Kiedy jest zimna Zośka 2024? Kiedy są zimni ogrodnicy i jakie są ich imiona? Co oznacza ta data dla ogrodników i rolników? Jakie znane przysłowia wiążą się z tym zjawiskiem?

Dzicy lokatorzy w Polsce idą śladem hiszpańskich ocupas. Jest obywatelski projekt ustawy, który ma ich powstrzymać
29 kwi 2024

Osoba, która porusza się bez zgody właściciela jego samochodem traktowana jest przez prawo jako złodziej. Jeśli zajmie cudze mieszkanie, ma więcej praw od właściciela, bo ten musi nawet płacić czynsz wspólnocie mieszkaniowej. To tak jakby prawo zakazywało właścicielowi tego kradzionego auta jeszcze fundować złodziejowi paliwo.

Czy ceny mieszkań nadal będą rosły?
25 kwi 2024

Minister Rozwoju i Technologii, Krzysztof Hetman, ocenił w Radiu Zet, że deweloperzy zwiększyli podaż mieszkań, przewidując wprowadzenie programu "Mieszkanie na start" oraz programu wsparcia rozwoju budownictwa społecznego.

Wiosenne wyzwania finansowe Polaków. Remont domu na czele listy
25 kwi 2024

Według najnowszego badania przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank "Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2024", aż 38% respondentów wskazało, że największym wydatkiem, jaki planują ponieść wiosną, jest remont domu. Co więcej, 58% badanych planuje sfinansować swoje projekty z bieżących dochodów.

Kredyty hipoteczne z WIBOR-em. Abuzywne formuły zmiany oprocentowania niezgodne z unijnym rozporządzeniem BMR
24 kwi 2024

Wraz z wejściem rozporządzenia BMR umowy kredytowa zawierające niedozwolone zapisy powinny zostać aneksowane i dostosowane do nowego porządku prawnego. Brak dostosowania umowy może skutkować tym, że umowa zawarta wiele lat temu może okazać się nieważna.

pokaż więcej
Proszę czekać...