Wcale nie cena odgrywa kluczową rolę dla kupujących mieszkanie lub dom od dewelopera. Wyniki badania opinii są zaskakujące. Na dodatek inną najważniejszą przy decyzji zakupowej cechą jest ta przy zakupie mieszkania o tej przy nabywaniu na własność domu.
- Nowe mieszkanie lub dom: jakie urządzenia są teraz dla kupujących najważniejsze
- Nowe mieszkanie lub dom: nowe technologie głównie dla bezpieczeństwa
- Własne mieszkanie lub dom: młodzi lubią aplikacje, starsi czujniki i monitoring
- Nowe mieszkanie lub dom: dla kogo ważne jest, by było smart
Dla poszukujących mieszkania od dewelopera najważniejszą potrzebą jest wygoda i oszczędność czasu. Dla szukających domu – bezpieczeństwo. Oszczędność pieniędzy jest dla nas istotna, ale nie jest najwyżej na liście potrzeb.
Nowe mieszkanie lub dom: jakie urządzenia są teraz dla kupujących najważniejsze
Jeśli chodzi o urządzenia, w pierwszej kolejności wybralibyśmy monitoring i alarm, czujniki bezpieczeństwa i sprzęty zarządzane przez aplikację.
Takie wnioski płyną z raportu „Mieszkać dobrze. Potrzeby kupujących a rozwiązania technologiczne”. Badanie przeprowadził portal Nieruchomosci-online.pl we współpracy z firmą Samsung.
Co jest dla Ciebie ważne w codziennym życiu? W opinii osób poszukujących mieszkania pierwszą potrzebą jest wygoda i oszczędność czasu (wskazało to 48% kupujących), drugą potrzebą jest oszczędność w domowym budżecie (41%), trzecią bezpieczeństwo (34%), a czwartą dbałość o środowisko (8%).
W przypadku osób poszukujących domu najważniejszą potrzebą jest natomiast bezpieczeństwo (50%). Dalej na liście priorytetów są wygoda i oszczędność czasu (42%), oszczędność w domowym budżecie (31%) i dbałość o środowisko (13%).
Nowe mieszkanie lub dom: nowe technologie głównie dla bezpieczeństwa
– W naszym badaniu, w którym wzięło udział 2,5 tys. osób będących w procesie poszukiwania nieruchomości, poszliśmy jednak o krok dalej. Ponieważ jednym z narzędzi pomagających mieszkać bezpieczniej, oszczędniej, wygodniej i ekologiczniej są technologie wpisujące się w szeroko pojęty smart home, zapytaliśmy też Kowalskich, jakie urządzenia chcieliby mieć – mówi Rafał Bieńkowski, PR manager portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Zarówno wśród poszukujących mieszkania, jak i domu, najwyżej na liście potrzeb znalazły się urządzenia poprawiające bezpieczeństwo: czujniki, monitoring i alarm. Na trzecim miejscu w obu grupach wskazano sprzęty RTV/AGD zarządzane przez aplikację.
Chociaż różnice procentowe nie były duże, to jednak widać, że dopiero w dalszej kolejności chcemy móc np. zdalnie obsługiwać oświetlenie i ogrzewanie.
Własne mieszkanie lub dom: młodzi lubią aplikacje, starsi czujniki i monitoring
– Jeśli chodzi o potrzeby, lekko zaskoczyły nas odpowiedzi dotyczące umiejscowienia w priorytetach kwestii oszczędności w domowym budżecie – mówi Monika Burzyńska, specjalistka ds. rynku pierwotnego w Nieruchomosci-online.pl.
– Jak się okazało, wyżej cenimy sobie wygodę i oszczędność czasu. Nie jest natomiast zaskoczeniem to, że w zestawieniu potrzeb ekologia jest nisko na liście priorytetów. Wszyscy chcemy żyć w zdrowym środowisku, ale np. możliwość sterowania sprzętami przy pomocy smartfona znalazła się wyżej – komentuje dalej ekspertka.
– Pokolenie młodych ma inne doświadczenia niż pokolenie 56+. Widać to w zakresie potrzeb. Młodzi ludzie najczęściej wskazywali na wygodne zarządzanie sprzętami RTV/AGD przez aplikacje, starsi natomiast na posiadanie sprzętów poprawiających bezpieczeństwo, takich jak monitoring i alarm czy rozmaite czujniki bezpieczeństwa, np. gaz, zalanie, pożar. Warto też zwrócić uwagę na urządzenia optymalizujące zużycie energii. Im starsi jesteśmy, tym wyżej są one na naszej liście potrzeb – dodaje Monika Burzyńska.
Nowe mieszkanie lub dom: dla kogo ważne jest, by było smart
Jak mówi Paweł Zaworski, senior business development manager w Samsung Electronics, jednym z kluczowych argumentów przemawiających za smart home jest oszczędność energii, co przekłada się na obniżenie kosztów utrzymania.
– Pomimo tego, że oszczędności w domowym budżecie nie były potrzebą najczęściej wskazywaną przez respondentów, warto uświadomić sobie, jaka skala za tym stoi. Wewnętrzne badania przeprowadzone na wybranych urządzeniach wskazują, że algorytmy sterujące pompą ciepła i klimatyzacją oszczędzają ponad 21% energii – wskazuje Paweł Zaworski.
W ramach badania „Mieszkać dobrze. Potrzeby kupujących a rozwiązania technologiczne”, sprawdzono też, na ile osoby poszukujące rozumieją samo określenie smart home – inteligentny dom. 29 proc. ankietowanych oceniło swoją wiedzę w tym zakresie jako „bardzo dobrą”, 23 proc. jako „dobrą”, 28 proc. jako „średnią”, 8 proc. jako „minimalną”, a 12 proc. kompletnie nie wiedziało, czym jest smart home.
– Wciąż mamy więc spore grono osób niedoinformowanych lub o zerowej świadomości w tym zakresie. To ważna informacja nie tylko dla producentów, ale też deweloperów, którzy w swoich inwestycjach oferują właśnie takie rozwiązania technologiczne wpływające na bezpieczeństwo, wygodę czy oszczędność energii. Jak widać, istnieje potrzeba mocniejszej edukacji klientów – komentuje Rafał Bieńkowski z Nieruchomosci-online.pl.
Osoby, które w przeszłości miały już okazję korzystać ze smart home, zostały natomiast zapytane o to, które urządzenia poleciłyby znajomym.
Okazało się, że użytkownicy najbardziej zadowoleni byli z urządzeń zwiększających wygodę i pozwalających oszczędzać czas (wskazało to 54% korzystających) oraz urządzeń pomagających oszczędzać pieniądze w domowym budżecie (47%).
Zaledwie 9% ankietowanych nie poleciłoby znajomemu żadnego urządzenia.
W badaniu przeprowadzonym przez Nieruchomosci-online.pl i firmę Samsung przepytano też osoby, które nigdy nie korzystały ze smart home.
Im zadano pytanie, dlaczego tego nie robili. 39% ankietowanych uznało, że po prostu tego nie potrzebuje.
Kolejne 39% dlatego, że ma na ten temat za mało informacji.