Członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali wnoszą opłaty na pokrycie kosztów związanych z:
• eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale,
• eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni.
Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali wnoszą opłaty na pokrycie kosztów związanych z:
• eksploatacją i utrzymaniem ich lokali,
• eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych,
• eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni.
Właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni wnoszą opłaty na pokrycie kosztów związanych z:
• eksploatacją i utrzymaniem ich lokali,
• eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych,
• eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu.
Członkowie spółdzielni powinni dodatkowo uczestniczyć w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali nie muszą uczestniczyć w tych kosztach, jednakże mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.
Opłaty wnosi się co miesiąc z góry do 10 dnia miesiąca, przy czym statut spółdzielni może określić późniejszy termin wnoszenia opłat. Opłaty nie mogą być przeznaczane na inne cele.
Kto jeszcze odpowiada za opłaty?
Za opisywane opłaty odpowiadają solidarnie osoby pełnoletnie stale z zamieszkujące w lokalu, z wyjątkiem pełnoletnich zstępnych pozostających na utrzymaniu, a także osoby faktycznie korzystające z lokalu. Odpowiedzialność tych osób jest ograniczona do wysokości opłat należnych za okres ich stałego zamieszkiwania lub faktycznego korzystania z lokalu.
Rozliczanie przychodów i wydatków przez zarząd
Zarząd spółdzielni zobowiązany jest prowadzić odrębnie dla każdej nieruchomości:
• ewidencję i rozliczenie przychodów i kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem lokali, nieruchomości wspólnych oraz nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni,
• ewidencję wpływów i wydatków funduszu remontowego.
Spółdzielnia jest obowiązana, na nasze żądanie przedstawić kalkulację wysokości opłat.
Zmiana wysokości opłat
O zmianie wysokości opłat spółdzielnia jest obowiązana nas zawiadomić, co najmniej na 3 miesiące naprzód na koniec miesiąca kalendarzowego. Zmiana wysokości opłat musi być uzasadniona na piśmie.
W przypadku zmiany wysokości opłat na pokrycie kosztów niezależnych od spółdzielni (w szczególności energii, gazu, wody oraz odbioru ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych), spółdzielnia jest obowiązana nas zawiadomić co najmniej na 14 dni przed upływem terminu do wnoszenia opłat, ale nie później niż ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego ten termin. Zmiana wysokości tych opłat również wymaga uzasadnienia na piśmie.
Odwołanie od podwyżki opłat do sądu
Członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, oraz właściciele niebędący członkami spółdzielni mogą kwestionować zasadność zmiany wysokości opłat bezpośrednio na drodze sądowej.
W przypadku wystąpienia na drogę sądową ponosimy opłaty w dotychczasowej wysokości.
Ciężar udowodnienia zasadności zmiany wysokości opłat spoczywa na spółdzielni.
Zobacz też serwis: Nieruchomości