NSA orzekł: ważna jest moc pojedynczej anteny

NSA orzekł: ważna jest moc pojedynczej anteny / Shutterstock
7 listopada 2022 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie 7 sędziów podjął niezwykle ważną uchwałę dotyczącą kierunku wykładni § 3 ust. 1 pkt 8 i § 3 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia z 9.11.2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko („Rozporządzenie”) wskazując, że przy kwalifikacji instalacji radiokomunikacyjnych, radionawigacyjnych i radiolokacyjnych jako inwestycji mogącej potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, należy brać pod uwagę równoważną moc promieniowaną izotropowo wyznaczoną dla pojedynczej anteny także wówczas, gdy w skład instalacji wchodzi kilka anten. Uchwała ta rozstrzyga spór interpretacyjny trwający od lat zarówno wśród organów administracyjnych, przedstawicieli doktryny, ale też w orzecznictwie sądów.

Przedmiotowa uchwała podjęta została na skutek zgłoszenia zagadnienia prawnego, wyrażonego przez NSA w postanowieniu z 5.4.2022 r.: czy oceniając oddziaływanie na środowisko instalacji radiokomunikacyjnych należy brać pod uwagę moc pojedynczej anteny, czy też sumę mocy wszystkich anten w danej instalacji.

Zagadnienie to wyłoniło się na kanwie stanu faktycznego, w którym inwestor planował przedsięwzięcie polegające na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej z 10 antenami sektorowymi. Wójt odmówił określenia środowiskowych uwarunkowań przedsięwzięcia, a jego decyzję za słuszną uznało Samorządowe Kolegium Odwoławcze oraz WSA.

Przede wszystkim NSA potwierdził, że moc równoważna promieniowana izotropowo (EIRP) jest parametrem, który może dotyczyć tylko jednej anteny. Parametr ten jest powiązany z odległością wyznaczaną od środka elektrycznego anteny, w osi głównej wiązki jej promieniowania. Oba te parametry służą ustalaniu, czy w zasięgu instalacji nie występują miejsca dostępne dla ludności – tym samym „cel posłużenia się tymi parametrami w konstrukcji przepisu, jego wewnętrzna budowa i zakodowany w nim sposób wyznaczania obszaru” jednoznacznie wskazują na konieczność mierzenia mocy pojedynczej anteny nawet, jeżeli
w instalacji występuje kilka anten.

Uchwała wskazuje przy tym, że wykładnia językowa badanych przepisów nie budzi żadnych wątpliwości, jest zrozumiała i logiczna. § 3 ust. 1 pkt 8 Rozporządzenia w drugiej części przepisu wyraźnie wymienia jedną antenę nawet wtedy, gdy na tym samym obiekcie znajduje się już instalacja tego samego rodzaju. NSA słusznie wiąże literalną treść tego przepisu z parametrami, którymi posłużył się ustawodawca – badana jest moc w zasięgu pojedynczej anteny na linii prowadzonej od jej środka elektrycznego i w oznaczonej odległości miejsca dostępnego dla ludności, gdyż temu mają służyć parametry, którymi posłużył się ustawodawca. Parametry te mogą zaś odnosić się tylko do pojedynczej anteny.

NSA szeroko skrytykował pogląd przeciwny, w myśl którego moc wszystkich anten na danej instalacji powinna być sumowana, a co wynikać ma z nadrzędnego celu przepisu, czyli ochrony środowiska i ludności.

Po pierwsze, NSA całkowicie zdyskredytował pogląd, zgodnie z którym do instalacji z § 3 ust. 1 pkt 8 Rozporządzenia zastosowanie ma § 3 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia. Przepis ten stosuje się tylko wtedy, gdy obok opiniowanego przedsięwzięcia na terenie obiektu znajduje się już inne przedsięwzięcie. Każda antena w ramach tej samej instalacji nie może być zaś traktowana jako osobne przedsięwzięcie.

Po drugie, NSA zwraca uwagę na popełniany przez zwolenników drugiego poglądu błąd interpretacyjny przy dokonywaniu wykładni literalnej przepisów, którzy przy interpretacji § 3 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia pomijają w całości fragment przepisu mówiący o tym, co należy rozumieć przez „planowane przedsięwzięcie”. Jak wskazuje uchwała, pominięcie tego zwrotu przy dokonywaniu wykładni narusza zasadę per non est zakazującą pomijania w treści interpretowanego przepisu jakiejkolwiek wyrażenia, sformułowania lub zwrotu i czynienia go zbędnym.

Po trzecie, NSA zwrócił uwagę na kierunek zmiany w przepisach, który należy jednocześnie połączyć z celem, jakim kierował się prawodawca przy wprowadzaniu kolejnych zmian. Rozporządzenie poprzedzone było bowiem rozporządzeniem z 2004 r., w treści którego, w odniesieniu do instalacji radiokomunikacyjnych, radionawigacyjnych i radiolokacyjnych nie było wzmianki, aby równoważną moc promieniowaną izotropowo wyznaczać dla pojedynczych anten. Rozporządzenie z 2004 r. faktycznie zaś nakazywało w § 4 sumowanie parametrów tego samego rodzaju. Rozporządzenie to zostało najpierw znowelizowane w 2007 r. poprzez dodanie obowiązku wyznaczania równoważnej mocy promieniowanej izotropowo dla pojedynczej anteny, a następnie w 2010 r. uchwalono treść Rozporządzenia, które zawierało już zastrzeżenie o pomiarze mocy jednej anteny, nawet wtedy gdy w obiekcie znajdują się inne instalacje tego rodzaju. Zmiany te wskazują na oczywisty kierunek interpretacyjny, co wyraźnie podkreśla uchwała.

Po czwarte, Rozporządzenie nie ma na celu badania rzeczywistego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a jedynie ma kwalifikować przedsięwzięcie do postępowania środowiskowego. Faktyczne oddziaływanie weryfikują inne przepisy, m. in. rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych.

Po piąte, pogląd o konieczności sumowania mocy wszystkich anten w jednej instalacji stanowi nadregulację w stosunku do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE, a w rezultacie utrudnia proces inwestycyjny niezasadnie wydłużając czas uzyskiwania niezbędnych pozwoleń. Wśród katalogu przedsięwzięć, dla których prawodawca unijny zastrzegł konieczność przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko lub pozostawił to decyzji państwa członkowskiego nie ma instalacji radiokomunikacyjnych, radionawigacyjnych i radiolokacyjnych.

Wszystko powyższe obala również argument dotyczący obejścia prawa przez inwestorów telekomunikacyjnych, którym niektóre organy zarzucały ustawienie anten i ich parametrów w taki sposób, aby uniknąć zakwalifikowania instalacji jako zawsze oddziałującej na środowisko. NSA słusznie przypomina, że zarówno inwestor, jak i organy związani są parametrami podanymi przez inwestora w karcie przedsięwzięcia, czy też dokumentacji projektowej. Dokumentacja ta jest badana na każdym etapie przedsięwzięcia i musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, dlatego też organy nie mogą domniemywać innego sposobu użytkowania instalacji, niż ten podany przez inwestora. Nie ma przy tym nic niewłaściwego przy takim projektowaniu przedsięwzięcia, aby anteny w osiach głównych wiązek ich promieniowania omijały miejsca dostępne dla ludności.

Uchwałę NSA należy uznać za przełomową, słuszną, a jednocześnie za jedyną możliwą przy takiej konstrukcji przepisów. Uchwała jest istotna przede wszystkim dla inwestorów z sektora telekomunikacyjnego, jak i dla rozwoju samej sieci telekomunikacyjnej w kraju. Bez wątpienia uchwała zarówno wskazuje kierunek interpretacyjny przepisów, jak i doprowadzi do przyspieszenia procesu budowlanego.

Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 listopada 2022 r., sygn. III OPS 1/22.

Autor: Prof. dr hab. Jan Widacki
Adwokat, partner w Widacki, Widacka, Podsiedlik Kancelaria Prawna S.K.A.

Nieruchomości
Kiedy najlepiej siać trawnik?
29 kwi 2024

Trawnik to podstawa każdego ogrodu. Kiedy siać trawę, aby gęsto i zdrowo rosła? Jak siać trawnik krok po kroku?

Deweloperzy na Giełdzie Papierów Wartościowych
29 kwi 2024

Po co deweloperom mieszkaniowym Giełda Papierów Wartościowych? Jakie korzyści im przynosi? Dlaczego niektórzy po latach obecności na giełdzie rezygnują z niej? 

Kiedy jest zimna Zośka 2024? Kiedy są zimni ogrodnicy?
29 kwi 2024

Kiedy jest zimna Zośka 2024? Kiedy są zimni ogrodnicy i jakie są ich imiona? Co oznacza ta data dla ogrodników i rolników? Jakie znane przysłowia wiążą się z tym zjawiskiem?

Dzicy lokatorzy w Polsce idą śladem hiszpańskich ocupas. Jest obywatelski projekt ustawy, który ma ich powstrzymać
29 kwi 2024

Osoba, która porusza się bez zgody właściciela jego samochodem traktowana jest przez prawo jako złodziej. Jeśli zajmie cudze mieszkanie, ma więcej praw od właściciela, bo ten musi nawet płacić czynsz wspólnocie mieszkaniowej. To tak jakby prawo zakazywało właścicielowi tego kradzionego auta jeszcze fundować złodziejowi paliwo.

Czy ceny mieszkań nadal będą rosły?
25 kwi 2024

Minister Rozwoju i Technologii, Krzysztof Hetman, ocenił w Radiu Zet, że deweloperzy zwiększyli podaż mieszkań, przewidując wprowadzenie programu "Mieszkanie na start" oraz programu wsparcia rozwoju budownictwa społecznego.

Wiosenne wyzwania finansowe Polaków. Remont domu na czele listy
25 kwi 2024

Według najnowszego badania przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank "Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2024", aż 38% respondentów wskazało, że największym wydatkiem, jaki planują ponieść wiosną, jest remont domu. Co więcej, 58% badanych planuje sfinansować swoje projekty z bieżących dochodów.

Kredyty hipoteczne z WIBOR-em. Abuzywne formuły zmiany oprocentowania niezgodne z unijnym rozporządzeniem BMR
24 kwi 2024

Wraz z wejściem rozporządzenia BMR umowy kredytowa zawierające niedozwolone zapisy powinny zostać aneksowane i dostosowane do nowego porządku prawnego. Brak dostosowania umowy może skutkować tym, że umowa zawarta wiele lat temu może okazać się nieważna.

Nowe mieszkania w starej przestrzeni - rewitalizacja centrów miast
24 kwi 2024

Centra wielkich miast są atrakcyjnymi miejscami nie tylko do pracy, ale też do mieszkania. Swobodny dostęp do miejskiej infrastruktury zapewnia tam wygodne funkcjonowanie na co dzień. Niestety, gęsta zabudowa – typowa dla centrum – ogranicza możliwość budowania nowych lokali, zarówno komercyjnych, jak i mieszkalnych. Zdaniem architektów i urbanistów skutecznym rozwiązaniem tego problemu są rewitalizacje zabytkowych kamienic i nadbudowy. Wciąż jednak można odnieść wrażenie, że potencjał istniejących budynków pozostaje niewykorzystany.

Ustawa w sprawie dzikich lokatorów - powstał obywatelski projekt. Co zrobić, żeby w Polsce nie było jak w Hiszpanii? Coraz więcej mieszkań jest zajmowanych bezprawnie
23 kwi 2024

- Nie możemy pozwolić na to, by uczciwie pracujący obywatele byli terroryzowani przez dzikich lokatorów. Niestety z miesiąca na miesiąc rośnie ilość zgłoszeń, że mieszkanie, które miało być wynajmowane komercyjnie, jest po prostu zagrabiane przez dzikich lokatorów. Jeżeli nie dojdzie do zmian w prawie możemy spodziewać się, że niebawem zaleje nas fala dzikich lokatorów jeszcze większa niż w czasie pandemii – mówi Małgorzata Marczulewska, detektyw i windykator.
Małgorzata Marczulewska wspólnie z prawnikami z kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski: mec. Grażyną Wódkiewicz oraz mec. Markiem Jarosiewiczem przygotowali projekt ustawy, który miałby pomagać w odzyskiwaniu mieszkań zajmowanych przez dzikich lokatorów. W Internecie dostępna jest petycja w tej sprawie. 

Dom za 1 euro. Jakie są warunki?
23 kwi 2024

Władze miasteczka Saint-Amand-Montrond, położonego w centralnej Francji, podjęły niecodzienną inicjatywę. Wystawiły na sprzedaż dom za symboliczną kwotę 1 euro. Jest jednak pewien warunek - nabywca musi zobowiązać się do zamieszkania w nim na co najmniej 10 lat.

pokaż więcej
Proszę czekać...